الثلاثاء، 7 سبتمبر، 2010

تعرف تكوى قميصك ؟؟؟

        
        البشر قسموا العمل بين الرجل والمرأة طبقا لإمكانيات  كل جنس ، المرأة  تقوم بأعمال مناسبة لجنسها والرجل يقوم بأعمال مناسبة لجنسه . الرجل بيجرى أسرع من المرأة ، وجسمه أقوى ، ويستطيع ان يقذف حجرا او عصا او حربة أبعد . فعند تقسيم العمل أخد وظيفة الصيد . المرأة تستطيع حمل اي شئ على ظهرها او على رأسها وتمشى بسلاسة،  فأخذت وظيفة جمع الثمار . فى المجتمع الز راعى تم تقسم العمل بين الرحل والمرأة وكان الجزء الاكبر من نصيب المرأة . تشيل الزلعة على رأسها بعد ملأها من الترعة وتمشى بها مسافات طويلة من غير ما تقع - الزلعة مش المرأة - الرجل لا يستطيع شيل زلعة على رأسة او على كتفة ،حتدلدق منه. الرجل عشان يمشى ضروري بمرجح إيدية… والمرأة تمشى برجليها بس ….تلاقى البنت رايحة المدرسة وماشية وحاضنة الشنطة.  هذا بسبب اختلاف تركيب الحوض بين الرجل والمرأة . ولهذا السبب تم تقسيم العمل فى المجتمع الزراعي ووقع على المرأة العبء الاكبر .غسيل الملابس فى الترعة، العجين والخبيز ،شيل الحطب تربية الدواجن ، لم الجلة وتقريصها وتنشيفها لإحماء الفرن ، حمل الطعام لزوجها فى الغيط واعمال اخرى كثيرة. الرجل اختص بالزراعة وتقليب الارض والري فى الفجرية . ويشتركوا سويا فى جنى المحصول.


     القيم والأخلاق و حتى الاديان موجهة للطبقة الوسطى الموجودة فى اي  مجتمع . التاجر، الموظف ، العمدة او الحكام . القيم والأخلاق موجة لهم . ما تقدرش تروح للفلاحة اللي شيالة البلاص على دماغها وتقول لها : وقرن فى بيوتكن… حتقولك الكلام دة مش لي انا  ….الكلام دة لمرات العمدة ومرات الشيخ يوسف البقال ومرات شيخ الجامع اللي قاعدين متستتين  فى البيوت ….اما انا الفلاحة الفقيرة لو ما مليتش مية من الترعة حنموت من العطش ….ثم ان الزلعة دي رابحة لبيت الشيخ اللي حاجز مراتة فى البيت طبقا للشرع . لو  قولتلها الاخلاق بتقول ممنوع الاختلاط حتقولك : ينيلك،، يعنى وإحنا بنلم الدودة نخلى يوم للستات ويوم للرجالة، ما ينفعش ………الكلام دة تقولة لمرات محمد افندي الناظر ……احنا مرمين طول النهار فى الطين وبنشقي عشان تكلوا وتحطوا القوانين والأخلاق اللي على مزاجكم، وتمشوها على حريمكم او محظياتكم، تخبوهم  أحسن حد يأخد منهم حتة ……… إحنا عبيد الارض ، عبيد ، عبيد …..والحجاب فرض على الاحرار…..ما يمشيش على العبيد .
     اغلبية البشر فلاحين ويحكمهم ظروف العمل الزراعي واخلاقياته ، ولكن لان الطبقة الوسطى هي التي تساعد الحكام وتصنع قيم المجتمع وما يصلح لها . ولا تصلح للأغلبية من فقراء الفلاحين ، حتى الاديان تؤول  لمصالحهم او لأغراضهم .


    مع تقدم المجتمعات سادت القيم والأخلاق التي وضعتها الطبقة الوسطى وتأويلاتها الدينية….. الرحل للعمل فى الخارج والمرأة للعمل بالمنزل.. الكلام دة ما ينفعش الان حتى فى المدينة .. ولا يمكن تطبيقه. ، يعنى يا مولانا عمل المرأة حرام طيب …والشغالة اللي عندك فى البيت  بتشتغل ومريحة الحاجات زوجاتك، يفتى ويقول ممكن اعتبارها ملك يمين . الغريب ان فيه ناس بتقعد تسمعة ، وتقول مولانا قال …
       اثبتت ابحاث علمية محترمة ان التكوين الجسماني للمرأة اقوى من الرجل وإصابتها بالأمراض اقل،  وتعيش اطول . كما ان هناك دراسات نفسية كثيرة عظمت من شان المرأة ورباطة جأشها، و رغم ذلك رفض توليها منصب القضاء .


       لا يمكن لاى مجتمع ان يتقدم إلا اذا راجع قيّمة الموروثة .الذكر مفضل على الانثى ،او افضل ..قيمة فاسدة .الرجل هو المسئول عن الانفاق على الاسرة. الواقع ببقول ان 35% من الاسر المصرية تعولها امراة، والباقى الزوج والزوجة يعملوا ويشتركوا فى حمل مسئولية الانفاق على الحياة …إلا نسبة صغيرة جدا من كبار رجال المال .....ودول مالهمش زوجات ، دول لهم محظيات. اما باقي البشر،  الاغلبية فهم عبيد الارض .



      دخلت عالم الكمبيوتر حديثا ، من شهر مايو تقريبا ،واستطعت ان ابنى صدقات كثيرة اعتز بها واغلب هذه الصدقات مع صبايا وفتيات ، وأيضا بعض الشباب، بصراحة البنات عجبوني اكتر…. بعض الشباب  متدلع . سأقدم بعض النصائح لصديقاتي البنات واغلبهم فى سن الزواج. وقد يستفيد منها بعض  الشباب.

        اذا تقدم لك شاب للزواج عن طريق الاسرة او عن طريق تعارف او صداقة او علاقة او اي شكل اخر ، فقبل ان توافقي ….اسأليه بعض الاسئلة :
-  تعرف تكوى قميصك؟
-  هل تجد غضاضة فى ان تقوم بنشر الغسيل فى البلكونة والجيران يشوفوك ؟؟
-  هل تساعد، بشكل ما،  فى اعمال المنزل؟
-  هل تعتبر نفسك أفضل من اختك ؟
-  هل تفضل العمل للمرأة  او القعاد فى البيت ؟
-  كم مرة جهزت الإفطار لأختك وقدمته لها فى السرير؟
-  هل تقوم بجلى الصحون بعد الاكل؟
-  ان لم تكن تعرف ، هل عندك الاستعداد للتعلم ؟



        ومن الاجابات يمكن ان تكتشفي هل هذا الانسان  يريد زوجة او محظية ؟…. وابتعدى يا صديقتي فورا اذا كان  يريد محظية .





هناك 11 تعليقًا:

إنـســـانـة يقول...

تصفيق حاااااااااااااااااد

غير معرف يقول...

شكرا عمو احمد. مش كنت تقوللي الكلام ده قبل ما اتجوز؟! وكل سنة وانت طيب

انا اخيرا عرفت افتح البلوج واقراه
حادور على اللي فاتني
رندا

غير معرف يقول...

شكرا عمو احمد. مش كنت تقوللي الكلام ده قبل ما اتجوز؟! وكل سنة وانت طيب

انا اخيرا عرفت افتح البلوج واقراه
حادور على اللي فاتني
رندا

mido يقول...

ممكن اعمل كل الحاجات دى بس محضرتش الفطار قبل كده و بعته لسرير اختى ههههههه

Lasto Adri يقول...

:D
لأ عجبتني الأسئلة و بالتأكيد راح أستخدمها!

جبهة التهييس الشعبية يقول...

حلوة قوييييييييي

غير معرف يقول...

ايه الهجص ده؟

MSMO يقول...

الجزء الأول من الموضوع أكثر من رائع واتفق معك في كل حرف فيه تقريبا

الجزء الخاص بالأسئلة لقد أصبحت الآية مقلوبة الآن فالعريس هو الذي أصبح يسال مثل هذه الأسئلة للعروسة :D

تحياتي لك وسلمت يداك :))

moh'd Ibrahim يقول...

الله عليك ... هو ده فصل الخطاب

احمد شوشه يقول...

الله بوست يستحق ان تقراءه وتعلق عليه كمان وان كنت اختلف معك فى تولى المراة القضاء واعمال اخرى ايضا لا تناسبها ولكن اتفق معك فى الا ننتقص من دور المراه فالدنيا رجل وامراه ولا يعيش واحدا منهم بدون الاخر وسوف اراجع افكارى حول تولى المراة القضاء لانى تلقيتها من نفس المصدر الذى حرم الخروج على الحاكم وجعل الثوره فتنه ....شكرا جزيلا على التدوينه الرائعه

أمنية نجيب-Omnia Naguib يقول...

رائع لاقصى درجة يا عمو بجد..أوعدك انى لازم حسأله الاسئلة دى رغم انى عارفة الاجابة مسبقا :)