الأحد، 22 أغسطس، 2010

فيديو يسخر من امل مصر

   اذاعت احدى محطات التليفزيون فيديو يسخر من الشباب الايجابى الذى اهتم بالشأن العام واشترك فى الفعل السياسى وحقق نجاحات ملحوظة ، تحت عنوان………. "ازاى تبقى مناضل"
        فاجأت هزيمه 1967 الامة العربية ،والتى ادت الى احتلال كل الارض الفلسطينية وسيناء والجولان . سقطت كل الانظمة العربية  التى احتكرت العمل السياسى  وحرمته على  الجماهير .  وحين القى السادات خطابة مبررا تأجيل الحرب بسبب الضباب ، دعا طلاب جامعة القاهرة لمؤتمر موسع،وامتلأت جدران الجامعة بالملصقات ومجلات الحائط وتم تشكيل اللجنة الوطنية العليا  من محمد عبد الله  وسهام صبرى قلب الحركة الشجاع واحمد بهاء شعبان وغيرهم وانتخب احمد عبد الله رزة رئيسا، و طالبت بإعداد الجبهة الداخلية لحرب تحرير شعبية طويلة ، وتسليح الجماهير  ، وفرض ضرائب على الدخول الكبيرة ، و دعم الثورة الفلسطينية .  جرت مفاوضات بين الطلبة وقادة مجلس الشعب . والقى السادات خطابا قال فيه "الطلاب طيبين ولكن هناك فئة منحرفة يشتموا اساتذتهم وبيشربوا سجاير،اولاد على بنات مسخرة وقلة ادب  انا ما اقعدش ابدا مع رزة…."يقصد احمد عبد اللة .
      كون الادباء لجنة تناصر حركة الطلبة ضمت رضوى عاشور والشاعر احمد عبد المعطى حجازى وعبد الرحيم قاسم واحمد الخميسى وعز الدين نجيب وآخرين ودعت لمؤتمر موسع لمناقشة الاوضاع  . وانضمت الصحفية صافيناز كاظم للاعصام مع الطلبة فى جامعة عين شمس. وبدأت المياة الراكدة فى التحرك.
        فى 24 يناير خرج الطلبة من الاعتصام واحتلوا ميدان التحرير طوال الليل والشعار المرفوع" اصحى يا مصر " وبعدها بأيام انشد امل دنقل رائعته   " الكعكة الحجرية"

أيها الواقفون على حافة المذبحة

أشهروا الأسلحة!
سقط الموت، وانفرط القلب كالمسبحة.
والدم انساب فوق الوشاح!
المنازل أضرحة، والزنازن أضرحة،
والمدى.. أضرحة،
فارفعوا الأسلحة
واتبعوني!
أنا ندم الغد والبارحة
رايتي: عظمتان.. وجمجمة،
وشعاري: الصباح

           بعد زيارة السادات للقدس وتوقيع اتفاقية السلام مع اسرائيل . وانهزم من انهزم . تكونت لجنة الدفاع عن الثقافة القومية ممن بقى متمسكا بمقاومة اسرائيل وعدم التطبيع معها….. لطيفة الزيات  و رصوى عاشور وأمينة رشيد وسيد البحراوى  ومحسن عوض ومحسنة توفيق وغيرهم وأصدروا نشرة المواجهة، وأخذت اللجنة تزوى الى ان توقفت بوفاة لطيفة الزيات . مرت مصر بمرحلة جزر سياسى عميق. كان الندوة السياسية التى تدعو اليها اللجنة يحضرها 8 افراد، فتتحول الى دائرة حوار  . وقفة للاعتراض على عدوان اسرائيلى امام جامعة الدول العربية لا يحضرها اكثر من 50 فردا  . نفس الوجوه المسنة والغائب يا اما مريض يا اما مات. 
       بانتصار المقاومة اللبنانية سنة 2000 ، والانتفاضة الفلسطينية 2001 ،تكونت لجان دعم الانتفاضة واشترك فيها جيل جديد شاب و عفى. ظهر ذلك جليا فى اول مظاهرة تدعو اليها لجنة مناصرة الانتفاضة الفلسطينية، حيث حضر المظاهرة فى ميدان التحرير فى 10 سبتمبر 2001 اكثر من 3000 فرد اغلبهم من الشباب والصبايا .وتوالت الحركات والتحركات وانخرط عدد من الشباب والشابات فى العمل السياسى بعيدا عن الاحزاب القديمة حتى فوجئنا بالأعداد الضخمة من شباب 6 ابريل والغد فى مظاهرات المحلة . طرح جديد انجنتة مصر الولادة . وفى حادثة اغتيال الشهيد خالد سعيد ووقفات الحداد الصامتة بآلاف للشباب وتكراره كل اسبوع فى اكثر من مدينة ، كانت الحركة السياسية فيها بائسة .     تدفقت دماء جديدة واعية الى الشارع حاملة قضايا الوطن وأحلامه ، الامر الذى اربك النظام ولم يعد يدرى ما يفعله امام طوفان الشباب والصبايا الذين انخرطوا فى الشأن العام .
        رصدت الاموال لإنتاج ما يسخر من هذه النوعية من الشباب وكان اولها فيديو " ازاى تبقى مناضل " وهدفه الاول ان لا يكون لهؤلاء الشباب هوية.  سخروا من الكوفية ، والشباب والشابات لا يلبسون الا الكوفية الفلسطينية تعبيرا وإعلانا عن هويتهم وانتمائهم للقضية الفلسطينية ،سخرت من الصبايا الاغلبية الفاعلة والمشجعة  فى اى تحرك او وقفة احتجاجية ، سخرت من الكتب،  سخرت من كل ما هو طيب وهادف . وخاصة الوقفات الاحتجاجية والمظاهرات.
      الاسلاميون بيربوا ذقونهم ويلبسوا باكستانى للإعلان عن هويتهم، الفنانين بيربوا شعورهم  ويعملوا سكسوكة للإعلان عن هويتهم كفنانين. لماذا لا يعلن  المناضلون الذين يحملون الهم العام  ويلبسوا الكوفية الفلسطينية للإعلان عن هويتهم كمناضلين ، لن يتخلوا  عن الدفاع عن قضاياهم ، كما لن يتخلوا عن الكوفية الفلسطينية كشعار ، مهما سخر منهم النظام وعملاءه .
     وكلمة للى عمل الفيديو :   بعينك……… ،احلى ما فى مصر شبابها وصباياها اللى هدفك السخرية منهم ، دول شرفها اللى حامل حلمها ……وحتشوف حيعملوا اية……..وحينجحوا….


هناك 5 تعليقات:

Ahmed Salem يقول...

للأسف شاهدت الفيديو و عندي نفس التعليق.

جبهة التهييس الشعبية يقول...

صحيح.. بس هم ضحكوني :) ممكن اضحك في سري طاه؟

Azza يقول...

ايه النشاط ده! ربنا يزيد من الشباب اللي يشرح القلب. بس الولاد بتوع الفيديو اللي بتتكلم عليه برضوا لطاف ويضحكوا . حلو اننا نتعود نضحك على روحنا، ساعات ده بيكون صحي. انا شفت مناضلين كتير وبيني وبينك سعيدة ان في جيل جديد مش بالذات مشغول انه يقول على روحه مناضل!!

khalil يقول...

اسرائيل بتعمل افلام للسخرية من الفدائيين واحباطهم، وبتعملها بتقنية عالية بهدف اقناعنا او مجرد اضحاكنا على نفسنا.الداخلية هى اللى ممولة الفيديواللى بيسخر من الشباب اللى بيلبسوا الكوفية الفلسطينية وطالما الفيديو ضحكك يبقى حتضحكى او تبتسمى لما تشوقى حد فى مسيرة او وقفة احتجاجية لابس الكوفية الفبسطينية يبقى الفيديو نجح . هل المطلوب من الشاب او الصبية ان يتبرأ من انة مناضلاو مناضلة عشان الناس ما تضحكش عليه، وحيعجب الناس اكتر لما يتريق على المناضلين .اى انسان يهتم بالشأن العام وحتى لو كان يشكل زائف اوغير عميق بجب تشجيعة زى البنت اللى بتتحجب حتى لو عملاها عياقة ليس من اللائق السخربة منها
اللى غاظنى من الفيدبو اعجاب ناسى بيه للاسف

سكوت هنصوت يقول...

حلو قوي التحليل والتعليق يا خليل...جامد بصراحة...أشكرك انك اديتني فرصة أقرأه....الفيديو مضحك بلا شك...بيسخر من الشباب المناضل اه طبعا...بس سخرية لا تقتل...أصل كمان النموذج الي ما بيستحماش ده..موجود بجد :) وراسمينه صح قوي...الفرق الوحيد انه مؤمن بالي بيعمله..مش بيعمل اللوك روشنة..هو بس شايف انه زي ما قلت شكل ورمز للهوية...عجباني فكرة الكوفية رمز وهوية دي...يلا نفعلها...

أشكرك لمرورك الكريم ولتعليقك الفاضل

يا ترى شفت الرابط ده قبل كده؟؟http://www.google.com/moderator/#15/e=1d9fb&t=1d9fb.40&f=1d9fb.7ceeb&q=1d9fb.7ceeb

يا ريت لو تنضم