الأربعاء، 26 مايو، 2010

ماذا لو خرجت امريكا من افغانستان مهزومة ؟

سألت السؤال دة من مدة وما جاش اى اجابة علية .
انا ضد طالبان وفكرها , وكذلك بن لادن وافكارة , كما انى لا اؤيد النضال بطريقة 11 سيتمبر لانها ما توصلش لا لتحرير الارض ولا لتقدم الشعوب . رائى انة فكر متخلف ومعادى للمرأة ويعيق التقدم .
بعد 11 سبنمبر جاءت امريكا بقوتها العسكرية وازاحت طلبان عن السلطة فى العاصمة على الاقل , ووضعت احد عملاءها, وما زالت تحمبة . ولكن طلبان ما زالت موجودة فى الاقاليم , كما ان بن لادن مازال يرسل رسائلة .
القوتين موجودين فى افغانستان طلبان وبن لادن , والامريكان . وواضح ان امريكا لا تسطتيع احراز نصر واضح . والموضوع طول والرأى العام الامريكى قرب يزهق من هذا الموضوع . وفى يوم من الايام حيهرب زى ما حصل فى فيتنام .
لكن الوضع هنا يختلف امريكا فى فيتنام كانت بتحارب حركة تحرير تقدمية . هزيمتها فى فيتنام مكنت حركة التحرير من التقدم بالبلاد لانها حركة ثورية . ولكن امريكا يهرويها من افغانستان ولا بد من حصولة , حتسيب البلاد لحركة موغلة فى الرجعية , بل اشد الحركات ظلامية ظهرت وحققت وجود قوى فى العصر الحديث .
هنا يأتى السؤال ؟ماذا سيحدث وطالبان منتصرة وتحكم من جدبد ؟؟؟؟

هناك تعليق واحد:

Desert cat يقول...

ده رغن الاحتلال وبيهدموا المدارس على البنات اعتقد لو امريكا خرجت مهزومة حيقوفوا كل الستات فى ميدان عام ويضربوهم بالنار خوفا من الفتنة ويعيشوا هما حياة سعيدة مع بعض وربنا يبارك لهم فى الغلمان